Minder
Voedselverspilling

Terugdringen van voedselverspilling levert
meer op dan alleen kostenbesparing.

Schuttelaar & Partners

Dankzij slimme innovatie kunnen 140 vrachtwagens aan kaas worden herverwerkt

Kasi Food timmert hard aan de weg om voedselverspilling te verminderen. Het bedrijf is onder meer bekend van haar smeerkaas, kaasspreads in kuipjes en dippers die te vinden zijn in het schap van de supermarkt. Acht jaar geleden zag het bedrijf de retourstromen vanuit supermarkten toenemen met vooral kleine stukken verpakte kaas. Destijds was er geen efficiënte methode voor het herverwerken van deze producten, want men kon de verpakkingen en de korsten alleen handmatig scheiden. Inmiddels is Kasi Food in staat dit machinaal te scheiden en kan het daarmee in potentie 140 vrachtwagens (naar schatting 3.5 miljoen kilo) aan kaas herverwerken.

Directeur Mariska Lekkerkerker, sprak met ons over de ontwikkeling van nieuwe technologieën en productinnovaties in het bedrijf: “Afgelopen 8 jaar ontwikkelden wij bij Kasi Food een techniek om met filters in een trommel kunststof te scheiden van kaas. Dit gebruiken wij om de retourstromen van verpakte kaas te verwerken tot nieuwe producten. Dankzij deze techniek is het voor ons rendabel om bijvoorbeeld kaasblokjes en plakken kaas met plastic velletjes te verwerken. Na het scheiden van de verpakking verhitten wij de kaas, waardoor de nieuwe kaas bacteriologisch gezien perfect in orde is. Het gebruik van E-nummers is hierbij overbodig. We zouden hiermee naar schatting 3.5 miljoen reststromen aan kaas kunnen herverwerken. Daarnaast ontwikkelden we recent bij onze zusterbedrijf Lebo Kaas een hersluitbare spuitzak met verse roomkaas voor cateraars en consumenten. De spuitzak met roomkaas is handig voor het bereiden van diverse gerechten, bijvoorbeeld voor het beleggen van toastjes. De sluiting van deze spuitzak maakt het makkelijk om na gebruik de roomkaas te bewaren. Tot slot zijn wij bezig met de introductie van een zuiveltap bij ons andere zusterbedrijf De Zuivelmakers, waarmee consumenten zelf in de winkel hun zuivel kunnen tappen. Hiermee kunnen consumenten de hoeveelheid afstemmen naar eigen behoefte en wellicht zelfs in de toekomst de zuivel tappen in hun eigen meegebrachte verpakking.”

Deze ontwikkelingen bij Kasi Food en haar zusterbedrijven illustreren mooi hoe innovatie bij kan dragen in het verminderen van voedselverspilling en hoe tegelijkertijd ook slim kan worden ingespeeld op behoeftes van klanten.

 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen op het gebied van voedselverspilling!