Minder
Voedselverspilling

Terugdringen van voedselverspilling levert
meer op dan alleen kostenbesparing.

Schuttelaar & Partners

Sociale marketing: maak het leuk, gemakkelijk en aantrekkelijk

In 2013 gooiden we in Nederland gemiddeld 50 kilogram voedsel per persoon weg. Verschillende initiatieven proberen het tij te keren door mensen te stimuleren minder te verspillen. Deze initiatieven maken vaak geen onderdeel uit van een structurele aanpak en lijken vooral de mensen te bereiken die al bewust met verspilling bezig zijn. Hoe verleiden we de mensen die zich nog niet bewust bezighouden met voedselverspilling? Sociale marketing kan hierbij helpen.

Bij sociale marketing zet je commerciële marketingtechnieken in om mensen te stimuleren tot een maatschappelijk gewenst gedrag. Uitgangspunt is dat je het gewenste gedrag leuk, gemakkelijk en aantrekkelijk maakt. Het Eetmaatje van Albert Heijn maakt het bijvoorbeeld makkelijker om de juiste portie te koken. Dit is een voorbeeld van een ‘los’ initiatief. Bij sociale marketing gaat het om een structurele aanpak, waarbij mensen via meerdere kanalen worden verleid. Het is bijvoorbeeld één van de pijlers van Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG). Samen met JOGG-gemeente Rotterdam heeft Schuttelaar & Partners de campagne ‘Met water geef ik mijn kind het beste!’ ontwikkeld. Binnen de campagne worden verschillende middelen ingezet. Zo vertelt straatvoetballer Touzani de kinderen dat ook hij liever water drinkt dan zoete dranken.

Sociale marketing biedt kansen, ook op het gebied van voedselverspilling. Wilt u weten welke mogelijkheden sociale marketing biedt? Wij denken graag met u mee om uw aanpak gemakkelijk en aantrekkelijk te maken! www.socialemarketingadvies.nl

 

 

 

 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen op het gebied van voedselverspilling!