Minder
Voedselverspilling

Terugdringen van voedselverspilling levert
meer op dan alleen kostenbesparing.

Schuttelaar & Partners

Consumentenacties supermarkten

Alle supermarkten in Nederland, vertegenwoordigd in het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL), hebben afgesproken dit jaar minimaal twee consumentenacties in te zetten om consumenten bewuster te maken van voedselverspilling. Wij volgen de acties en spraken met PLUS en Lidl.

PLUS geeft in haar maandelijkse magazine slimme bespaartips, korte recepten en handige weetjes wat consumenten met de overgebleven producten in de koel- en/of keukenkast kunnen doen. Zo wordt hier beschreven hoe de stronk van een broccoli op smaakvolle wijze kan worden bereid. PLUS wil de consument hiermee stimuleren de hele broccoli te gebruiken en niet alleen de roosjes. Sinds 2011 is ook Lidl actief. Lidl geeft informatie om bewustwording te creƫren bij de consument en biedt concrete hulpmiddelen met de wekelijkse '1 nu & 1 later' actie (actie waarbij het tweede verse product later kan worden opgehaald), het 'slim boodschappenblokje' en de 'bewaarwijzer'. De bewaarwijzer heeft Lidl in samenwerking met het Voedingscentrum ontwikkeld en met een oplage van 400.000 stuks via alle filialen verspreid.

Consumenten gooien gemiddeld ongeveer 50 kilo aan voedsel weg. Via deze acties weten de supermarkten deze belangrijke doelgroep aan te spreken en een gedragsverandering te bewerkstelligen. 

 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen op het gebied van voedselverspilling!