Minder
Voedselverspilling

Terugdringen van voedselverspilling levert
meer op dan alleen kostenbesparing.

Schuttelaar & Partners

Afschaffing houdbaarheidsdatum rijst, pasta en koffie

Staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken en pleit voor aanpassing van Europese regelgeving voor houdbaarheidsdata. Is het vermelden van de productiedatum een kansrijk alternatief om de consument te bewegen minder te verspillen? En welke functie vervult de houdbaarheidsdatum in de hele keten? Of werkt dit voedselverspilling juist in de hand? Deze vragen legden wij voor aan Lassie, Unilever Benelux en de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Koffie en Thee.

Marktleider in rijst in Nederland Lassie, reageert op het voorstel van de staatssecretaris: “Het verwijderen van de houdbaarheidsdatum op witte rijst zoals toverrijst, risotto, basmati en pandan is geen enkel probleem. Deze producten zijn zeer lang houdbaar. Het vermelden van de productiedatum in combinatie met een consumentencampagne zou ervoor kunnen zorgen dat er nog minder verspild wordt. Maar voor samengestelde producten, waarin bijvoorbeeld kruiden zitten, is het een ander verhaal. De smaak verandert bij deze producten na verloop van tijd.  Een houdbaarheidsdatum is belangrijk om de kwaliteit ten aanzien van smaak te bewaken.”

Unilever Benelux, bekend van onder andere Knorr, Conimex en Unox zegt: “De grootste winst voor voedselverspilling is te behalen in het verssegment. Consumenten gooien met name versproducten, zoals groente en fruit, weg en supermarkten werken ook volop aan het voorkomen van bederf. Wij geloven dat het afschaffen van de houdbaarheidsdatum op lang houdbare producten zeker een positieve bijdrage kan hebben, echter is er mogelijk al veel winst te behalen wanneer het begrip van houdbaarheidsdata onder consumenten wordt verbeterd. Namelijk het verschil tussen een kwaliteitsgarantie en harde consumptiedeadline. Daarnaast zien wij grote kansen in het intensiveren van de samenwerking in de keten en door vroegtijdig reststromen te herkennen en daar naar te handelen. Een voorbeeld is de samenwerking met de voedselbank waardoor producten die voordat de houdbaarheidsdatum overschreden wordt tijdig via de voedselbank en goede bestemming krijgen. Intensieve ketensamenwerking en het verbeteren van consumentenbegrip zijn ons inziens prioriteit om voedselspelling te voorkomen.”

De Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Koffie en Thee, branchevereniging van onder andere Douwe Egberts, Illy en Peeze, is van mening dat de gebruiker een indicatie dient te krijgen over de kwaliteit: “Koffie en thee kunnen weliswaar langere tijd bewaard worden maar na verloop van tijd treedt kwaliteitsverlies op. De smaak en aroma’s worden dan minder. Een houdbaarheidsdatum is noodzakelijk om de gebruiker te informeren over de kwaliteit. Verder is bij ons niet bekend dat koffie en thee bijdragen aan voedselverspilling zodra de houdbaarheidsdatum is verstreken.”

Uit deze rondvraag blijkt dat het afschaffen van de houdbaarheidsdatum op lang houdbare producten kansrijk is, mits er ook een aantal andere maatregelen worden genomen.  Veel partijen noemen dat de consument in beweging moet komen. Dit kan door het bieden van eerlijke informatie door het vermelden van de productiedatum en het verschaffen van informatie over de kwaliteit en veiligheid van een product. Daarnaast zal de keten gezamenlijk in beweging moeten komen om haar verantwoordelijkheid in het verminderen van voedselverspilling te nemen. 

 

 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen op het gebied van voedselverspilling!